De exemplu: 195/65 R15 91 T
195 - este lățimea anvelopei în mm.
65 - Proporționalitate, raportul înălțime profil/lățime. În cazul nostru, este egal cu 65%. Pur și simplu, cu aceeași lățime, cu cât acest indicator este mai mare, cu atât anvelopa va fi mai mare și invers. De obicei, această valoare se numește pur și simplu „profil”.
Deoarece profilul anvelopei este o valoare relativă, atunci când alegeți cauciucul este important să luați în considerare faptul că, dacă doriți să puneți anvelope cu dimensiunea de 195/65 R15 în loc de dimensiunea 205/65 R15, atunci nu numai lățimea anvelopei va crestere, dar si inaltime! Ceea ce în majoritatea cazurilor este inacceptabil! (cu excepția cazului în care ambele dimensiuni sunt indicate în carnetul de operare al mașinii). Puteți calcula datele exacte privind modificarea dimensiunilor exterioare ale roții într-un calculator special pentru anvelope.
Dacă acest raport nu este indicat (de exemplu, 185/R14С), atunci este egal cu 80-82% și anvelopa se numește profil complet. Anvelopele ranforsate cu acest marcaj sunt de obicei folosite pe microbuze si camioane usoare, unde o sarcina maxima mare pe roata este foarte importanta.
R - înseamnă o anvelopă cu cordon radial (de fapt, aproape toate anvelopele sunt făcute astfel acum).
Mulți cred în mod eronat că R- reprezintă raza anvelopei, dar acesta este tocmai designul radial al anvelopei. Există și un design în diagonală (indicat de litera D), dar recent practic nu a fost produs, deoarece performanța sa este vizibil mai slabă.
15 - diametrul roții (discului) în inci. (Este diametrul, nu raza! Aceasta este și o greșeală comună). Acesta este diametrul de „aterizare” al anvelopei pe disc, adică. este dimensiunea interioară a anvelopei sau exteriorul jantei.
91 - indice de sarcină. Acesta este nivelul sarcinii maxime admise pe o roată. Pentru autoturisme, de obicei se face cu o marjă și nu este un factor decisiv în alegerea anvelopelor (în cazul nostru, IN - 91 - 670 kg.). Pentru microbuze și camioane mici, acest parametru este foarte important și trebuie respectat.
Indicele de sarcină |
60 |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
Sarcina maximă (kg) |
250 |
257 |
265 |
272 |
280 |
290 |
300 |
307 |
315 |
325 |
Indicele de sarcină |
70 |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
Sarcina maximă (kg) |
335 |
345 |
355 |
365 |
375 |
387 |
400 |
412 |
426 |
437 |
Indicele de sarcină |
80 |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
86 |
87 |
88 |
89 |
Sarcina maximă (kg) |
450 |
462 |
475 |
478 |
500 |
515 |
530 |
545 |
560 |
580 |
Indicele de sarcină |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
Sarcina maximă (kg) |
600 |
615 |
630 |
650 |
670 |
690 |
710 |
730 |
750 |
775 |
Indicele de sarcină |
100 |
101 |
102 |
103 |
104 |
105 |
106 |
107 |
108 |
109 |
Sarcina maximă (kg) |
800 |
825 |
850 |
875 |
900 |
925 |
950 |
975 |
1000 |
1030 |
Indicele de sarcină |
110 |
111 |
112 |
113 |
114 |
115 |
116 |
117 |
Sarcina maximă (kg) |
1060 |
1090 |
1120 |
1150 |
1180 |
1215 |
1250 |
1285 |
Indicele de sarcină |
118 |
119 |
120 |
121 |
122 |
Sarcina maximă (kg) |
1400 |
1450 |
1320 |
1360 |
1500 |
Indicele de sarcină |
123 |
124 |
125 |
126 |
127 |
128 |
129 |
Sarcina maximă (kg) |
1550 |
1600 |
1650 |
1700 |
1750 |
1800 |
1850 |
T - este indicele de viteză a anvelopei. Cu cât este mai mare, cu atât poți merge mai repede cu această anvelopă. Vorbind despre indicele de viteză a anvelopei, aș dori să remarc că, cu acest parametru, producătorul de anvelope garantează funcționarea normală a cauciucului atunci când mașina se mișcă constant la viteza specificată timp de câteva ore.
Indicele de viteză |
J |
K |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
Viteza maximă (km/h) |
100 |
110 |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
Indicele de viteză |
S |
T |
U |
H |
V |
VR |
W |
Y |
ZR |
Viteza maximă (km/h) |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
>210 |
270 |
300 |
>240 |
Atenţie! Indicele de sarcină din tabel este indicat pentru o roată a vehiculului. Pentru a calcula greutatea maximă admisă a mașinii, trebuie să înmulțiți greutatea maximă a sarcinii unei roți cu numărul de roți (de exemplu, pentru o mașină de pasageri, trebuie să înmulțiți cu 4).
Informații suplimentare indicate în marcajul anvelopei:
XL sau Extra Load este o anvelopă ranforsată, al cărei indice de încărcare este cu 3 unități mai mare decât cel al anvelopelor convenționale de aceeași dimensiune. Cu alte cuvinte, dacă o anumită anvelopă are un indice de încărcare de 91 marcat XL sau Extra Load, atunci aceasta înseamnă că, cu acest indice, anvelopa este capabilă să reziste la o sarcină maximă de 670 kg în loc de 615 kg (vezi tabelul anvelopei). indici de sarcină).
Marcajul anvelopelor M+S sau M&S (Noroi + Zăpadă) - noroi plus zăpadă și înseamnă că anvelopele sunt all-season sau iarnă. Multe anvelope de vară pentru SUV-uri sunt etichetate M&S. Cu toate acestea, aceste anvelope nu trebuie folosite iarna, ca anvelopele de iarnă au un compus de cauciuc complet diferit și un model al benzii de rulare, iar insigna M&S indică performanțe bune de flotare.
Anvelope All Season sau AS All Season. Aw (Orice vreme) - Orice vreme.
Pictograma * (fulg de zăpadă) - cauciucul este conceput pentru utilizare în condiții aspre de iarnă. Dacă acest marcaj nu se află pe peretele lateral al anvelopei, atunci această anvelopă este destinată utilizării numai în condiții de vară.
Aquatred, Aquacontact, Rain, Water, Aqua sau pictograma (umbrela) - anvelope speciale pentru ploaie.
Outside и Inside - cauciucuri asimetrice, de ex. Este important să nu confundați care parte este exteriorul și care este interiorul. La instalare, inscripția exterioară trebuie să fie pe exteriorul mașinii, iar interiorul pe interior.
RSC (Componenta sistemului RunFlat) - Anvelopele RunFlat sunt anvelope pe care puteți continua să conduceți o mașină cu o viteză de cel mult 80 km/h cu o scădere COMPLETĂ a presiunii în anvelope (din cauza unei înțepături sau tăieturi). Pe aceste cauciucuri, in functie
Rotation - sau săgeata acest marcaj de pe peretele lateral al anvelopei indică o anvelopă direcțională. La instalarea anvelopei, trebuie să respectați cu strictețe sensul de rotație al roții, indicat de săgeată.
Tubeless - anvelopă fără cameră. În lipsa acestei inscripții, anvelopa poate fi folosită doar cu o cameră. Tube Type - indică faptul că această anvelopă trebuie utilizată numai cu cameră.
Max Pressure - presiunea maximă admisă în anvelope. Sarcina maximă - sarcina maximă admisă pe fiecare roată a mașinii, în kg.
Reinforced sau literele RF în dimensiune (de exemplu 195/70 R15RF) înseamnă că aceasta este o anvelopă întărită (6 straturi). Litera C de la sfârșitul dimensiunii (de exemplu 195/70 R15C) indică o anvelopă de camion (8 straturi).
Radial - acest marcaj pe cauciuc la dimensiunea standard înseamnă că acesta este un design radial al anvelopei. Oțelul înseamnă că există un cordon metalic în structura anvelopei.
Litera E (într-un cerc) - anvelopa îndeplinește cerințele europene ale ECE (Comisia Economică pentru Europa). DOT (Department of Transportation - US Department of Transportation) este un standard de calitate american.
Temperature A, B sau C. Rezistența la temperatură a anvelopei la viteze mari pe bancul de testare (A este cea mai bună).
Treadwear - kilometrajul relativ așteptat în comparație cu un test standard specific din SUA.
TWI (Tread Wear Indiration) - indicatori de uzură a benzii de rulare. Marcajul de pe roata TWI poate fi și cu o săgeată. Indicatoarele sunt amplasate uniform în opt sau șase locuri în jurul întregii circumferințe a anvelopei și arată adâncimea minimă admisă a benzii de rulare. Indicatorul de uzură este realizat sub forma unei proeminențe cu o înălțime de 1,6 mm (valoarea minimă a benzii de rulare pentru vehiculele ușoare) și este situat în adâncitura benzii de rulare (de obicei în canelurile de drenaj).
DOT - Adresa codificata a producatorului, codul dimensiunii anvelopei, certificatul, data emiterii (saptamana/an).